perjantai 7. syyskuuta 2012

Tiikereitä valkokankaalla ja lavalla

Kuva: FS Film Oy


Vietin tämän perjantaiaamun erään varhaisen tunnin Tennispalatsin Presidenttisviitissä. Tammi ja FS-Film järjestivät yhdessä tilaisuuden, jossa intialaistyyppisen aamiaisen nauttimisen lisäksi näytettiin vajaat 15 minuuttia uutta materiaalia Yann Martelin kirjaan Piin elämä pohjautuvasta elokuvasta.

Olen itse nähnyt elokuvan ensimmäisen trailerin muistaakseni, kun olimme katsomassa Bravea ja arvasin heti ensi sekunneilta mistä on kyse. Olen itse lukenut Piin elämän kolmisen vuotta sitten ja muistan pitäneeni. Martelin kertomus oli hämmentävä ja kiehtova.

Tässä näytöksessä näytettiin elokuvasta kaksi kohtausta, joista toinen käsittelee TsimTsumin uppoamista ja toinen erästä olennaista vuorovaikutusta Piin ja tiikerin välillä. Uskallan näiden minuuttien perusteella väittää, että Piin elämä tulee olemaan yksi visuaalisesti näyttävimmistä ja kauneimmista elokuvista joita olen nähnyt. Elokuvan on ohjannut Ang Lee, jolta olen itse nähnyt elokuvat Brokeback Mountain, Syö juo mies nainen sekä Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme. Kaikki kolme elokuvaa ovat olleet sellaisia, joista olen pitänyt ja olen varma ettei Lee petä minua tälläkään kertaa.

Vaikka olen useampaan otteeseen nurissut 3D-elokuvista, aletaan nyt olla siinä pisteessä että tekniikka toimii niin kuin pitääkin. Minä nimittäin (nolostuksekseni) väistin minua kohti lentänyttä kalaa. Pistäkää siis kalenteriin merkintä joulun tienoille, Piin elämän Suomen ensi-ilta on 21.12. Ensiesityksensä elokuva saa New Yorkin filmifestivaaleilla 28.9.

Blogistaniassa Piin elämä -kirjasta ovat kirjoittaneet ainakin Amma, Laura, Satu, Sanna ja Kaisa. Suosittelen myös itse kirjan lukemista, Piistä on tulossa lokakuun puolivälissä Keltainen Pokkari.

Ja kun nyt tiikereistä on puhe vinkkaan vielä, että tänään 7.9. ja ensi perjantaina 14.9. vietetään Korkeasaaressa Kissojen Yötä. Kissojen ruokintojen ja Amur-festarin lisäksi siellä esiintyy myös Korkeasaaren teatteri.

Mukavaa viikonloppua!

6 kommenttia:

  1. Hah, onpa hauskaa, että väistit kalaa. Hienoa, jos elokuva on niin vetävä, että pienet pätkätkin saavat noin vetäistyä imuunsa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hanna, ehdottomasti. Tämä myös lienee sellainen elokuva, joka on nähtävä suurelta kankaalta.

      Poista
  2. Aah. Piin elämä on yksi lempikirjoistani. Kertomasi perusteella odotettavissa on onnistunut elokuva - ja Ang Lee on kyllä taitava.

    Melkein lähdin tuonne aamiaisellekin tänään, mutta 30km matka ja kiireinen (etä)työpäivä saivat jäämään kotiin. Piin elämän aion ehdottomasti mennä katsomaan elokuviin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katja, veikkaan niiden muutaman pätkän perusteella että pitäisit. :)

      Poista
  3. Juu, hienolta näytti. Ja mikä tärkeintä, tunnelma oli sama kuin kirjassa. Ang Lee kyllä osaa asiansa näissä kirja-adaptaatioissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, Taika. Minua alkoi himottaa kirjan uudelleenlukeminen heti tuon aamiaisen jälkeen.

      Poista

Kiitos kommentistasi!

Sanavahvistus otettu käyttöön roskapostin vuoksi, pahoittelen asiaa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...